Literárny blog Kope Vás múza?

Cestovateľský blog Cesty a rieky

Vlado Preložník

AUTOR

Vlado Preložník

Holandsko na lodi 2015 (vp)

Pozn.: V minulých reportážach bolo cca 95 % fotiek mojich a 5 % urobili účastníci zájazdov. V tejto reportáži je to naopak. Dôvodom je navigačná a technická náročnosť plavby – pretože som bol väčšinou za kormidlom, nemal som čas fotografovať, a tak by niektoré zaujímavé miesta zostali nepovšimnuté. Neoznačené fotografie sú moje, označené dátumom sú Lacove, pri ostatných je krstné meno autora.

___________________________________________________________________


Moja piata plavba po Nizozemí.                                                     (Foto: Braňo)


Na plavbu sa mi nahlásilo až 16 záujemcov, a tak som musel objednať lode dve.
Slováci sú zrejme frustrovaní polohou svojej krajiny uprostred nekonečnej súše, a tak sa hromadne v lete presúvajú do prímorských krajín.              (Foto: Ivan)


Naša vlajková loď – Olympia supercruiser. Plávajúci hotel.                          
Marián napodobňuje scénu z Titaniku – žiaľ bez partnerky.             (Foto: Jana)


A tu je druhá loď našej flotily – Olympia 34, ktorej velil Peter (jediný z nás má kapitánske skúšky, my ostatní sme len amatéri). Obe lode patria do najvyššej triedy charterových plavidiel.                                                      (Foto: Braňo)
                                                                                     

Veľkým zážitkom na našej plavbe boli mosty. Nie preto, že by sme ich na našich predošlých plavbách videli málo. Ale preto, že len málokedy sme poslušne čakali v rade plavidiel na ich otvorenie.


Dôvodom bola nízka prieplavná výška našich lodí, čo bola veľká výhoda. Po sklopení stožiara mali len 245 cm nad vodou.                               (Foto: Braňo)


Žlté svetlo znamená: „Keď sa zmestíš a nejde nič oproti, choď!“ Mosty s výškou 2,90 m nad vodou sme podplávali v pohode, stačilo sa len včas zohnúť.
                                 (Foto: Laco, tiež všetky fotografie označené dátumom)


Množstvo mostov má však výšku len 250 cm, takže nad loďou bola len 5 cm medzera. Na hornej palube sa museli preto pováľať stoličky a všetci na zemi zaujať polohu modliaceho sa moslima.


                                                                                                


Pod mostom kormidlujete len podľa intuície – ak zdvihnete hlavu, prídete o ňu.                                                                                                   (Foto: Laco)
Týmto spôsobom sme zdolávali jeden most za druhým, bez straty času čakaním, kedy sa obsluhe uráči ho otvoriť.                                                 (Foto: Braňo)

_______________________________________________________________

Ďalej uvidíte miesta, ktoré sa v predošlých reportážach z Holandska nevyskytujú, a ktoré boli aj pre nás, ostrieľaných morských vlkov, príjemným prekvapením.
_______________________________________________________________

MLYNY V ZAANSE SCHANS


Skanzen na brehu rieky Zaan je jednou z najnavštevovanejších turistických atrakcií Holandska. Tvorí ho súbor historických drevených farebných domov dedinky Zaanse Schans, nad ktorými čnie šesť funkčných veterných mlynov.
Skanzen leží len 20 km od Amsterdamu a okrem lode sa sem môžete dostať z Centraal Station vlakom za 15 minút (smer Alkmaar), ako aj autobusom.


Vstup do areálu je zdarma, vstup do mlynov je spoplatnený (2-3 €).


Mlyny nemleli len obilie. Využívali sa na ako píly, na drvenie farieb,  dokonca na výrobu papiera. V minulosti ich mnoho aj prečerpávalo vodu.         

                                                                              


Skanzen tvorí aj rad drevených starobylých domčekov, v ktorých nájdete múzeum syra, výrobňu drevákov a predajne suvenírov.                    


Cesta loďou z Amsterdamu do Zaanse Schans je omamná – celé kilometre plávate totiž v oblaku čokoládovej vône linúcej sa z tovární na výrobu povestnej holandskej čokolády. V Zaanse Schans samozrejme dostanete kúpiť množstvo druhov tohto sladkého pokušenia.
_______________________________________________________________

NOVÁ MARINA V AMSTERDAME


Konečne sa dá v Amsterdame pohodlne zakotviť! Vďaka novej marine takmer oproti centru mesta.  


Naviac, každú polhodinu z nej odchádza trajekt, ktorý vás zadarmo dopraví k Centraal station, čo je kúsok od centra mesta.


Počas plavby stretnete aj pár ukotvených muzeálnych kúskov: napr. dlhočiznú vojenskú ponorku…


… alebo krásnu historickú loď.


Pre suchozemcov je k dispozícii nový plávajúci Amstel botel (ceny 2-lôžkovej izby v sezóne cca 90 €, mimo 1/3). Ak si chcete trochu poobzerať „Benátky severu“ ubytujte sa na 3-4 dni tu. Oplatí sa.
Uňo-ňuňo je priletieť na Amsterdam airport Schiphol priamo z Bratislavy (spiatočná letenka cca 120 €), potom priamo v termináli letiska nasadnúť na vlak, ktorý vás za 15 minút odvezie na amsterdamskú Centraal Station, odtiaľ 5 minút pešo k prístavu trajektov a nakoniec 10 minút plavby (zadarmo) rovno k Amstel botelu. 
________________________________________________________________

DEN HAAG


„Druhé hlavné mesto Holandska“, sídlo kráľovskej rodiny, vlády a parlamentu.
V r. 2013 odovzdala trón svojmu synovi Willemovi-Alexandrovi kráľovná Beatrix. Po menších problémoch Willema so svadbou s neurodzenou, nemanželskou katolíčkou (čo sú tri hendikepy) Máximou sa veci dali do poriadku, a dnes tvoria kráľovský pár, ktorému pribudli do domácnosti tri princezny s pozoruhodnými menami:
Catharina-Amalia Beatrix Carmen
Alexia Juliana Marcela Laurentien a
Ariane Wilhelmina Máxima Ines.
(Tie sa ale naoslavujú menín.)
V Den Haagu sídli aj Medzinárodný súdny dvor OSN, SR v ňom zastupuje JUDr. Peter Tomka.


Ale i priamo v uliciach mesta stretnete urodzené Jasnosti, Excelencie a Osvietenosti: (zľava) budúci holandský kráľ, princ Oliver, (v strede) petrohradské knieža Igor a (vpravo) grécky lodiar Michalidesopoulos, rodinný priateľ Onassisa a Jackie. 


Den Haag má málo kanálov, pretože mnoho z nich v nedávnej dobe zasypali. Až do centra sa doplaviť nedá – kotvíme preto asi 1 kilometer od neho.
Je čas si povedať niečo o našej veľkej Olympii: dĺžka 15 m, šírka 4,85 m (čo je dosť), priejazdná výška len 2,45 m (čo je veľká výhoda), ponor 1,2 m, motor 106 kW, spotreba nafty 7l / hod., predné i zadné bočné skrutky, nádrže :1000 l paliva, 2000 l pitnej vody, 6 kajút s umývadlami, 2xWC, sprcha, kompletne vybavená kuchyňa, priestranný salón, veľkolepá paluba so sedením a vonkajším riadením. Trieda: *****. Domovský prístav: Warmond.
_____________________________________________________________

HAARLEM

Názov mesta naznačuje spojitosť s newyorkským Harlemom. Je to tak – newyorkskú štvrť Harlem založili holandskí osadníci a pomenovali ju podľa holandského Haarlemu.


Amsterdam poort (Spaarnwouderpoort) jeden zo symbolov tohto starobylého mesta – jediná zachovaná mestská brána (14. storočie) z pôvodných 12 brán v opevnení. Popod ňu viedla cesta do 18 km vzdialeného Amsterdamu. Národná kultúrna pamiatka ležiaca na rieke Spaarne, po ktorej sme sem doplávali.


Grote Kerk (Veľký kostol), zasvätený sv. Bavonovi, sa pyšní najväčším organom v krajine. V čase svojho vzniku bol so svojimi 5.000 píšťalami najväčším organom na svete. Dodnes je považovaný za najkrajší organ na svete. Hrali na ňom Händel, Mendelssohn-Bartholdy a v r. 1766 aj 10-ročný Mozart.

P8082307P8082306
Starobylý obchodík s korením.

P8082297
Haarlem má prívlastok mesto kvetov a maliarov.


Big bamboo. (Ale aj na Slovensku má človek niekedy podobný pocit: samý ko*ot.)                                                  

P8082296
Na starších domoch v Holandsku nenájdete omietku, ich priečelia sú však veľmi fotogenické.

P8082319
_______________________________________________________________

LEIDEN

Významné mesto ležiace v provincii Zuid-Holland (Južné Holandsko) na rieke Oude Rijn (Starý Rýn) medzi mestami Den Haag a Haarlem. Na známej univerzite (zal. r.1575) študovalo či pôsobilo mnoho vedeckých osobností, nositeľov Nobelových cien, ale i členov kráľovskej rodiny: napr. Johan Huizinga, historik; Christiaan Huyghens, astronóm a matematik; H. A. Lorentz, matematik (zaviedol do teórie relativity tzv. Lorenzovu transformáciu); Rembrandt van Rijn, rodák z Leidenu, maliar; Jan Tinbergen, ekonóm (Nobelova cena), Snellius, astronóm; kráľovné Beatrix a Juliána; súčasný kráľ Willem-Alexander. Z hodín fyziky na ZŠ iste poznáte tzv. leidenskú fľašu (1746) = prvý kondenzátor slúžiaci na uchovanie elektrického náboja. Na leidenskej univerzite študuje dnes okolo 26.000 študentov, má 5.500 zamestnancov.

P8132482P8132484P1170934P8132483P8132495DSC04622
________________________________________________________________

KATWIJK
Mesto na pobreží Severného mora pri ústí Starého Rýna. Pekná pobrežná promenáda s hotelmi a turistickými apartmánmi. Okolo 50.000 obyvateľov.

P8122451
Miestna marina pojme desiatky lodí, takže človek po nočnom návrate  z mesta niekedy svoju loď medzi ostatnými jednoducho nenájde a je nútený prespať na móle.


                                                                                             (Foto: Laco)

P8122446
Veľkolepá romantická pláž obmývaná vlnami Severného mora – pre mňa jeden z najsilnejších zážitkov plavby.

DSC04604
                                                                                             (Foto: Braňo)

P8122448P8122440P8122441P1170823P1170817P8122444Riadny gyc
                                                                                                (Foto: Jana)
_______________________________________________________________

NAVIGATION & CREW


Bojová porada pred vyplávaním. Okrem lodných máp sme na „malej Olympii“ mali aj GPS navigáciu, čo je veľká výhoda.                                
(Foto: Braňo)

Warmond, náš domovský prístav: kontrola motora majiteľom lode – počas plavby sme jeho kryt nikdy neotvorili – fungoval ako švajčiarske hodinky. (Foto: Braňo)


Prší, kapitán zapína stierače.                                                     
(Foto: Braňo)


Peter vo svojom živle.                                                                (Foto: Braňo)


Trasa Haarlem – Alkmaar: preplavbu obrovského jazera Alkmaardermeer zabezpečil (6-ročný) kapitán Oliver.                                           
(Foto: Braňo)

P1170320
Marián, ako správny divadelník, mení role: tu je v úlohe kormidelníka…
                                                                                                 (Foto: Braňo)


… a tu zas lodného kuchára a foodstylistu.                                
(Foto: Braňo)

P1170283
Rozhodol som sa stať sa vegánom: denne od 8,00 do 8,30. (Večer biftečky, pečené prasiatko, grilovaná hydina a tak.)


Bohuš.


Zdenka.


Bohuš Jr.                                                                                    (Foto: Oliver)


Jana.


Bohuš sa práve dohodol s Barackom na hackingu mailovej komunikácie Putina (za 200.000 USD ročne).                                                                  (Foto: Ivan)


Jana a Albert spolupracujú na vývoji stroja času. (Foto je z ich stretnutia v r. 1940.)                                                                                       (Foto: Ivan)


Rokujem s Janou o založení cestovky Chronos Slovakia s.r.o., ktorá by ľudí pomocou stroja času prepravovala do minulosti, s možnosťou ovplyvňovať dejiny.


Amsterdam.                                                                               (Foto: Ivan)


Igor.


Malá Olympia v plavebnej komore.


Marián.                                                                                   (Foto: Oliver)


Romantika jak sviňa…


Na tričku je portrét Stalina a citát: „Je čas, súdruhovia, skoncovať s alkoholom!“. Partia holandských dôchodcov pri susednom stole to vyhodnotila ako provokáciu dvoch ortodoxných stalinistov, keďže nápisu nerozumela.


Stredoslováci. (Slovo les, vyslovujú ľes.)


„Na Aljaške som chytal táákéto ryby holými rukami!“                     (Foto: Jana)


Pretože Holandsko je krajinou kanálov, všetky deti sa zúčastňujú kurzov plávania. Začínajú od troch mesiacov veku a pokračujú prakticky až do dospelosti. Ak teplota stúpne nad 18 stupňov, často narazíte na ľudí v plavkách či už na brehu, na člnoch alebo vo vode. Otužilý národ. 


Najnovšia vychytávka priemyslu plavidiel – paddleboard. Tréning rovnováhy a fitness.

______________________________________________________________

Ďalšie reportáže s peknými fotografiami z plavby urobila Jana:
https://blog.enigma.sk/weblogy/adhara/cesty/holandsko-na-lodi-2015 
http://www.adhara.sk/?page_id=2319

 

Vlado Preložník
Bývam v Nitre. Som dlhoročný splavovač riek, jazier a morí. Okrem toho sem-tam vydávam knihy.
Ďalšie príspevky

Komentáre

9 Responses to Holandsko na lodi 2015 (vp)

  • Reportáž je hotová na 99,2564 %. Pokochajte sa západným Holandskom.

    (V lete 2016 plávame po Benátskej lagúne na francúzskej Pellestrine.)

  • Lepšie neskôr ako nikdy? 🙂 Pekná reportáž. Len kde som to už niektoré fotky videla? 🙂 Btw., vďaka fotkám som konečne uvidela z Haagu aj niečo viac ako Mekáč a supermarket.

  • Neskoro? Ale kdeže, množstvo fotiek i filmov z uplynulých piatich rokov nemám vôbec spracované, niektoré som vlastne ani nevidel. Plavby však chcem dokumentovať podľa možnosti všetky, tu už nemám vlastne nič zanedbané. Tiež uverejneňovanie letných reportáží v zime má svoje čaro – ľudia sa potešia spomienkami na príjemný prázdninový čas.

    V dnešnej reportáži ide o výber fotiek, čo ste mi poslali. Pod každou je/bude autor. Informoval som vás o tom mailom pred cestou. Ozn. autorov ešte nie je ukončené. Fotky bez ozn. autora sú/budú moje. Ešte sem pripojím výber fotiek Petra, ako známeho fotografa – len mi ich musí ešte vybrať a poslať.
    (Prečo do reportáží zaraďujem aj cudzie fotky? Nuž, často, keď sú okolo pekné veci, som za kormidlom a ostatní fotia. Z uverejnenia svojich výtvorov sa potom tešia. Keď je napr. na lodi 10 fotoaparátov, škoda neuverejniť tie najvýstižnejšie zábery. Ale nie je problém hociktorú fotku na želanie autora alebo objektu z reportáže vyhodiť – za každú mám stovky náhrad – napr. od Laca 1.400 fotiek 🙂 )

  • Nuž, pol roka po plavbe to už som aj zabudla, že som na nejakej bola. 🙂 Ale ako myslíš, veď je to Tvoje. Áno, narážala som na to, že pri niektorých fotkách (zatiaľ) nie je uvedený autor, ale ak bude doplnený, tak OK.

  • Fotky bez označenia budú moje (už väčšinou aj sú). Reportáž som robil postupne týždeň, a ešte nie je celkom tip-top. Ale väčšinou sa s tým vôbec takto nezaoberám (nemám na to čas – napr. sem som vyberal z 2.000 fotiek! asi 50) – k reportáži jednoducho napíšem „FOTO Milan, Alena, autor“ – a je to. Jedine keby niekto poslal niečo výnimočné, označím ho (napr. na Islande Oto fotil vodopády z lietadla). Nejde totiž o fotografie profíkov, ktorí by chceli na nich zarábať, ale o spomienkové foto kamarátov, čo boli spolu na akcii. Podobné fotky nafotí každý, kto by tam bol. Výnimka je Peter – je to vlastne profík, často aj vystavuje – a tak tam zatiaľ jeho fotky nie sú. Pripraví mi preto svoj samostatný výber, ktorý umiestnim vo forme linku pod reportáž, samozrejme pod jeho menom.

  • Veď mne také označenia autorstva stačí. Ale vo všeobecnosti nie je dobré podceňovať fotky len preto, že “Podobné fotky nafotí každý, kto by tam bol.” a že „Nejde totiž o fotografie profíkov, ktorí by chceli na nich zarábať“. Na jednu vydarenú fotku totiž treba v priemere možno sto horších záberov a sto stlačení spúšte, to je už riadna fuška. 🙂

    Veľmi sa mi páči tá fotka od Braňa, skákajúce dieťa pri západe Slnka, je ako ilustračné zábery v časopisoch k článkom o náladách. 🙂

  • Braňo urobil spomínaný záber tak, že si dal pred objektív slnečné okuliare. Efekt je perfektný. Nejde teda o nijaký Photoshop, hoci si to niektorí mysleli 🙂

  • Cez okuliare? Wow, to by mi teda nenapadlo. Musel ich mať parádne čisté. Úsmiaty

  • Prijemne osviezenie spomienok na vydarenu dovolenku …

     

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Post_bottom_background_and_button