Literárny blog Kope Vás múza?

Cestovateľský blog Cesty a rieky

Vlado Preložník

AUTOR

Vlado Preložník

Loď (ilustrovaný sprievodca pre suchozemcov)

Lode ma lákali od malička.
Na Slnečných jazerách v Senci, kde sme bývali, som strávil nejedno popoludnie (ako školák a ako neplavec) na kamarátovom skladacom plátenom kajaku.

Neskôr prišla vysoká škola a Karloveská zátoka Dunaja, kde mala naša fakulta plávajúcu lodenicu, tam som okúsil prúdiacu vodu na drevených Orliciach i laminátových kajakoch.

V Nitre som dlhoročným členom vodáckych oddielov, s ktorými som splavil nejednu rieku a napádloval tisíce kilometrov. Pre vodných turistov splavujúcich Hron, som vydal Sprievodcu.

V posledných rokoch ma zaujali motorové obytné lode v Holandsku, na ktoré chodím každé leto s partiou kamarátov. Majú 10-15 metrov dĺžky a priejazdnú výšku cca 4,5 metra. Trikrát som prebrázdil na nich aj Benátsku lagúnu.

Raz som držal v rukách aj kormidlo oplachteného rýchleho katamaranu, ktoré mi požičal (žiaľ, len na 15 minút) čierny kapitán pri plavbe okolo ostrova Sv. Lucie. 60 cestujúcich netušilo, že loď riadi človek „bez papierov“ (katamaran šiel naozaj rýchlo a skákal po vlnách). 

Minulé leto som zatúžil spoznať o niečo väčšie lodičky, ako tie, na ktorých trávím víkendy a dovolenky. Do oka mi padol EQUINOX spoločnosti Celebrity Cruises. Pozývam Vás na krátku exkurziu po tomto úžasnom plávajúcom meste. Preliezli sme ho s Braňom skrz-naskrz od provy po kormu, od kapitánskeho mostíka až po podpalubie. Nakukli sme aj do zákulisia lode, takže uvidíte aj zábery z miest, kam sa obyčajný smrteľník bežne nedostane. 


CELEBRITY EQUINOX (equinox = rovnodennosť): dĺžka 317 m, max. šírka 37 m, ponor 8,2 m, max. rýchlosť 24 uzlov (44,4 km/h), hmotnosť 122.000 ton, elektrina 110/220 V, 14 palúb, kapacita 2.852 osôb / 3.145 s prístelkami, posádka 1.253 osôb. (Píšem tu, že Equinox má 14 palúb, a v ďalšom texte spomínam 15. palubu !? Nuž, 13. paluba sa vynecháva, kvôli nám poverčivým. Po 12. palube nasleduje rovno 14 🙂 


Mnoho ľudí u nás si myslí, že plavba takouto loďou je len pre boháčov. Nad takýmto tvrdením by sa napr. v USA, Kanade, Nemecku, Rakúsku, Francúzsku, a všeobecne v západnej Európe, len srdečne zasmiali. Equinox bol plný prevažne amerických a kanadských dôchodcov, ktorí, napriek celoživotnému hroznému vykorisťovaniu kapitalistami utratili za týždeň all inclusiv pobytu len časť svojho mesačného dôchodku. Chodia preto na lode opakovane, niektorí boli, podľa ich slov, už na svojej siedmej či desiatej plavbe. Trasy ako Benátska lagúna, Stredomorie, Aljaška, Polynézia, východný Atlantik, Karibik či Severné more im nič nové nehovoria – všade už boli.
A ako je to so slovenskými dovolenkármi? Ak sa uspokojíte s plavbou po blízkom Stredomorí a kajutou bez okna, týždeň vás vyjde na cca 500 €. Videl som však aj ponuku plavby – last minute – okolo Arabských emirátov za 199 € (!). Na lodi sa pritom o vás starajú ako o maharadžu. Ak ste však náročnejší, a chcete kajutu typu suita s klavírom, dvomi balkónmi a osobným sluhom, navyše v zámorských destináciách, s leteckou dopravou v biznis triede, nedoplatíte sa. 
ZÁVER: pri plavbách v rámci Stredozemného mora, ide o celkom výnimočnú dovolenku, s podobnými finančnými nárokmi ako pri bežnej rodinnej dovolenke pri mori. Zážitky sa však s týždňovým vylihovaním na pláži nedajú vôbec porovnať.


Kajuty sú vybavené štandardne, tak ako vo všetkých slušných hoteloch: klimatizácia, sociálne zariadenie, veľký TV monitor so satelitnými kanálmi a informáciami lodného TV štúdia, napr. o chystanáých akciách, stave vášho dovolenkového konta – nadštandardné služby (ako napr. nákup briliantov) sa tu platia špeciálnou kartou, ktorá slúži zároveň aj ako kľúč od izby i identifikačný čip pri výstupe na pevninu a návrate na loď. Zváštny TV kanál ukazuje momentálnu polohu lode na mape, jej rýchlosť, miestny čas, tlak vzduchu i aktuálnu teplotu na hornej palube. 
Na plavbu si neberte: uteráky, papuče, dáždnik, župan, mydlo, šampón, fén, ďalekohľad, plátenú tašku… v izbe to zvyčajne nájdete. 


Výťahov je na lodi požehnane, sú presklené a je z nich pekný výhľad. Prvé dopoludnie plavby som strávil vozením sa hore-dolu na výťahoch.
(Spomienka na detstvo.)


Na 15. „slnovratovú“ palubu sme chodili najradšej – bolo na nej vždy len pár ľudí a nádherný výhľad na more alebo pobrežie. 


Nad ňou je už len impozantná biela veža s nehlučne sa točiacimi ramenami radarov…

a jeden z dvoch prekrásne dizajnovaných komínov.

14. paluba je pokrytá z väčšej časti trávou – prírodnou, ktorá sa kosí a polieva – raj golfistov a petangistov (v noci možno aj „pettingistov“). 

Ak sa vyzujete, môžete po tráve chodiť alebo si urobiť piknik na deke, ku ktorej dostanete aj šamlík, aby ste si mali kde položiť pohár červeného vína a ako bonus aj živého gitaristu s country repertoárom.

Gitaristu potom vystriedajú mladí sklári, ktorí zapnú elektrické taviace pece a priamo pred vašimi očami vyčarúvajú z roztaveného piesku sklené vázy, poháre, figúrky. Ak chcete, môžete si vyfúknuť malú vázičku aj sami.

O americký národný šport nejavili domorodí cestujúci veľký záujem, a tak sme ich niekedy suplovali my, Európania.

Okolo 14. paluby vedie bežecká dráha. 1 okruh popri zábradlí má 200 m.

Ráno na ňu vyrazia desiatky joggingistov. Dobre sa na nich z 15. paluby dívalo s pohárom rannej kávičky v ruke.

Svoje telo si môžete trápiť aj v obrovskej posilňovni s preskleným výhľadom na čiaru obzoru. Mučiarenských strojov všetkých typov je tu požehnane.

Správny metrosexuál však stacionárnymi bicyklami opovrhuje, tie sú pre slečinky. Chlap má zdvíhať činky. My sme počas pobytu tiež zdvíhali železá. Červené víno ho vraj obsahuje dosť.

Aj telá duchovne založených típkov si však užijú – môžete si dopriať tieto pôžitky: perzskú meditačnú záhradu, solárium, akupunktúru, chiropraktika, masáže či salón krásy. My sme meditovali skôr nad našimi bankovými kartami. Salón krásy sme nahradili zrkadlom v kúpeľni a holiacim strojčekom, v duchu hesla: „Dobre oholený – úspech zaručený!“

Námetom na meditačné úvahy bol aj pohľad z nášho balkóna na oranžové záchranné člny pod nami na pozadí rozvlneného Mexického zálivu.

Mierne upokojujúci je fakt, že dnešné záchranné člny sa predsa len odlišujú od tých na Titaniku: sú zhora vodotesne kryté, a tak je 150 pasažierov chránených pred vlnami ako v mydlovej krabičke. Aj keby sa prevrátil, nič sa nedeje. Čln má vysielačku, navigáciu, motor, kormidlo. Radosť stroskotať. 

Počas 10 dní plavby loď urazila 5.283 km. Kotvili sme v siedmich prístavoch. Väčšina pasažierov v nich vystúpi na pevninu. Ak máte zaplatené fakultatívne výlety, absolvujete ich. Ak nie, pomotáte sa (zadarmo) po meste. Každé má svoje čaro a je výnimočné, pre Európana dvojnásobne. Už len ich názvy znejú naši ušiam exoticky: Fort Lauderdale / Florida, George Town / Grand Cayman, Cartagena / Colombia, Colon / Panama, Puerto Limon / Costa Rica, Belize City / Belize, Cozumel / Mexico… Dá sa zájsť aj na blízku pláž a vykúpať sa v slanej vode plnej žralokov. Časť cestujúcich však zostane na lodi – to sú tí, čo už túto trasu absolvovali opakovane a namiesto trepania sa napr. po päťdesiatich grand-kajmanských ochodoch s briliantmi, ktoré už 5x prešli, si užívajú relax na lodi. My sme do pár obchodov vošli – v rámci hesla: „Peniaze ťa neurobia šťastným, to až nakupovanie.“

Ráno.


Prví sa budia fajčiari – vášeň ich vyháňa na hornú palubu, kde plnými dúškami vdychujú spásonosný dym. 

Pohľad na čiaru obzoru deliacu vodu od oblohy uvádza človeka do stavu kontemplácie, ponorenia sa do seba, rozjímania a meditácie – na lodi je mnoho podobných miest, kam sa dá utiahnuť a popremýšľať nad svojím životom a svetom okolo nás. Vhodné dni na takéto aktivity boli štyri, v itinerári plavby označené „At Sea“, teda dni na voľnom mori, keď navôkol vidíte 24 hodín len šíre modré more.

Bazény sú na lodi tri, z toho jeden krytý. Vo vode nikdy nebola tlačenica, obvykle v nich bolo 5-6 ľudí. Väčšina sa venovala skôr opaľovaniu, čítaniu, rozhovorom.

Vodný volejbal – stretnutie posádky a pasažierov.

Okolie bazénov sa zaplnilo pri akciách. Najväčší záujem bol o rock ´n rollové tancovačky. Američania majú túto hudbu v krvi, na nej vyrastali a je to na ich pohyboch aj vidieť.

Krytý bazén bol permanentne prázdny – „enem pro nás a naše deti“.

Zato o bublajúce jacuzzi dopyt prevyšoval ponuku. Podľa mňa aj preto, že vďaka bublinám nik nevidí, čo sa pod vodou deje.

Horná paluba sa zaplnila najmä počas dní na voľnom mori – všetci chytali bronz.

Keby sa spočítali všetky fotografie urobené počas plavby, určite by ich bolo niekoľko miliónov. Naviac, ak ste si nepriniesli fotoaparát, mohli ste využiť služby profesionálnych fotografov, ktorí dokumentovali každú akciu na lodi i na pevnine. Záverom nám ponúkli aj videofilm z plavby. 

Po kúpaní ste sa mohli uchýliť do jednej z mnohých oddychových zón, …

… alebo si prečítať dobrú knihu, ehm,… opravujem: dobrý počítačový súbor.

Ak by vás, nedajbože, chytili na lodi nejaké divoké zdravotné komplikácie, priletí helikoptéra a o pol hodiny sa už vyvaľujete na operačnom stole, napr. v Mexiku. Na bežné boľačky slúži 24-hodinová zdravotná služba.

Teraz uvidíte najozajstné celebrity – pozrieme sa na kapitánsky môstik.

Mnoho ľudí má, vďaka filmom typu Piráti v Karibiku, predstavu, že na kapitánskom mostíku stojí rozkročený, vetrom ošľahaný námorník a odušu krúti kormidlom priemeru 2 metre. Je to celkom inak: kormidlo má priemer len o trochu väčší ako volant na aute, a väčšinou ním nikto nekrúti. Okolo pultov postáva pár námorných dôstojníkov, kontrolujúcich monitory a prístroje. Často iba letmo, pretože, ak by sa počítačom niečo nezdalo, ozve sa signál.

Trasa plavby je vopred naprogramovaná, vďaka GPS sa sa na monitore zobrazuje každú minútu presná poloha lode. Vidíte teda prejdenú i plánovanú trasu. Na mape sú zobrazené aj plytčiny, pobrežie, ostrovy, skaly, majáky, prístavy, bóje,… Počítače vyhodnocujú tiež výšku vĺn a navrhujú zapnutie stabilizačného systému. Aj pri väčších vlnách je kolísanie lode len nepatrné, pre mňa bolo pri zaspávaní len príjemnou spomienkou na časy, keď ma mama ukladala do kolísky.   

Takúto obrovskú loď môže dnes kormidlovať pokojne aj takéto krehké žieňa, pokiaľ má vysokú námornú školu, prax a prešlo všetkými možnými zdravotnými i psychologickými previerkami.

Počas služby na môstiku kontroluje vašu pozornosť Veľký Brat – červené tlačidlo Bridge Watch. Ak ho do určitého času nestlačíte, spustí randál. Podobne sú otravovaní pri pokuse pospať si za jazdy naši rušňovodiči, len to tlačidlo volajú „živák“.

A teraz už sľúbená najväčšia celebrita – na mostík nás prišiel privítať sám Master alebo Captain, Grék Panos Mantzavinos. Väčšina top členov posádky sú Gréci. 

Strojovňa, resp. jej velín: nijakí zaolejovaní mechanici, služba v bielych overaloch, tridsiatka monitorov a desiatky prístrojov na pultoch.

Chod motorov riadia a kontrolujú počítače a kamery.

Pár pohľadov do zákulisia života posádky. Na lodi majú vlastné fitness centrum,..

… i samostatnú jedáleň.

Pretože sme na úrovni hladiny, okienka sú malé a vodotesné.

Denne treba nakŕmiť približne 4.000 hladných krkov. Potraviny na celú plavbu sa nakladajú do útrob lode v Port Everglades na Floride, čo je obľúbený východzí prístav lodí (s blízkym letiskom). Kontajnery s obživou tam privezú desiatky kamiónov.

Toto je napr. zásoba ananásu na 1 deň.

A toto chladený sklad vajec. (Len tzv. ruských vajec a omeliet nám ponúkali asi 10 druhov.)

Denne sa pripravuje tu, v podpalubí, okolo 12.000 (!) jedál. 

Jedlo pripravujú zamestnanci najmä z Južnej a Strednej Ameriky alebo afroameričania. Na loď sa najmú obvykle na 6 mesiacov. Peniaze posielajú rodinám. V kuchyni som nevidel nijakého belocha.

Spracovanie mäsa: čerstvé, chutné a kvalitné – môžeme potvrdiť.

Nijaké LIDL postupy, čiže pečenie chleba z mrazeného cesta s kopou čudných prísad. Denne sa cesto zamiesi a upečie. Tak, ako sa má.

Výsledkom je chrumkavý chlieb a pečivo rozplývajúce sa na jazyku.

Na stenách kychyne je nafotografovaných niekoľko stovák jedál s popisom, čo do nich patrí, ako sa pripravujú a ako majú vyzerať. Dokonca sú predpísané aj tvary a veľkosti tanierov (napr. oválne, rozmerov 20×15). Bohchráň kuchára, ktorého jedlo by sa odlišovalo čo i len opticky od toho, čo je na stene.

Šéfovia kuchyne – Ind a Grék.

Výsledok dennej i nočnej práce týchto skromných majstrov svojho remesla z podpalubia sme mohli vidieť každé ráno na asi tridsiatich pultoch – švédskych stoloch, v obrovskej jedálni na 14. palube. Otvorená je 24 hodín denne, takže keď si človek napr. o druhej v noci vzdychol: „Jáj, dal by som si veru niečo sladké… a ovocnú šťavu k tomu“, žiadny problém.
Ináč miest, kde sa môžete na lodi najesť, je na lodi 9.  

Raňajky si môžete vyniesť aj na zadnú palubu …

… a kávičku vypiť na korme.

Priamo v kajute si môžete zapnúť na monitore info o pohybe lode. Je štvrť na deväť ráno, u nás štvrť na tri poobede, práve vchádzame rýchlosťou 20 uzlov do Mexického zálivu. Kubu lode obchádzajú (lebo Castro). Navečer po oboplávaní jej západného pobrežia pristaneme na Kajmanských ostrovoch.

Zmráka sa, stmieva sa, k noci sa chýli. Cigáni v bruchu si začínajú ladiť svoje nástroje.

Sotva začali vyhrávať, vchádzame do našej reštaurácie – je veľká ako menšie futbalové ihrisko, obsadenosť stolov sleduje počítač, objednávky čašníci posielajú intranetom do kuchyne, odkiaľ im jedlá pošlú výťahmi.

Menu sa skladá z dvoch predjedál, hlavného jedla a dezertu. Každý chod si vyberáte z ôsmich ponúk, štyri sú stabilné a štyri sa menia. Všetko je v cene plavby, vrátane kávy, priplatíte si iba za príp. aperitív, víno a pivo. Obsluhujú vás traja čašníci.

Do reštaurácie nesmiete v kraťasoch, sandáloch, v tričku bez golierika. Ak je vyhlásený tzv. formal day, všetci sa vyšnoria ako na ples v opere. Napr. chlapík po mojej ľavici má motýlika, sviatočnú škótsku sukňu a biele podkolienky.

Každé jedlo má svojský dizajn – tento zákusok sa volá NewYork´s cake. Všimnite si tu červenú slzičku vedľa neho. Hneď si spomeniete na domov a jednu vyroníte.

O tejto konštrukcii sme si dlho mysleli, že ide o umeleckú sklenú plastiku. Až neskôr sme sa dozvedeli, že je to funkčná vinotéka obsahujúca 3.000 fliaš vín z celého sveta.

Ak už naozaj neviete, čo by ste od samopaše robili („co by jste roupama dělali“), môžete si vybrať namiesto „ľudovej“ jedálne s jedlom v cene, niektorú z luxusných platených reštaurácií so špecializovanou ponukou jedál. Toto je jedna z nich, TUSCAN, s výhľadom na more.

Na lodi je aj obrovské divadlo.

Má 2.100 miest (napr. nitránské divallo má 800), balkón, veľkolepú scénu vybavenú prepadliskom, variabilnými kulisami, počítačom riadenými svetlami, rampami umožňujúcimi „lietanie“ účinkujúcich, zvukovou a premietacou technikou…  

Každý večer v ňom vystupujú zabávači, tanečníci, akrobati, hudobníci a speváci, známi z Brodway či Las Vegas. Denne sú dve predstavenia pred celkom zaplneným hľadiskom. Vstup je samozrejme v cene plavby.


Hudba počas predstavení je živá, divadlo má vlastný big band.


Nakukli sme aj do divadelných šatní.

Sú v nich plné skrine kostýmov, topánok, masiek…

K dispozícii je krajčírka, na počkanie vám kostým môžu prešiť, oprať, vyžehliť.

Takto vyzerá Equinox v noci pohľadom z menšej lode. Pripomína to jeden film, pravda? 

Nočné osvetlenie lode je priam rozprávkové. Tieto červené majáčiky sú vo dne bielymi kvetináčmi..

14. paluba, uprostred Karibiku, vzduch 23, jemný vánok, 30 metrov pod vami temné more,
celú noc jemná hudba z reproduktorov… romantika jak sviňa. 

Logom firmy Celebrity Cruises je písmeno X, odvodené od gréckeho „chí“ čo je prvé písmeno mena
Chandris – gréckej rodiny, ktoré firmu založila. Okrem Equinoxu má ešte dve lode.

Modrá rozprávka: jacuzzi fungujú, bazény sú zasieťované, kvôli príp. opilcom, ktorí by si chceli ísť zaplávať. („Pomóc! Poslenný ráz kúpem!“)


Každý večer živá hudba do tanca. Na podobnej lodi hral už takmer každý slovenský muzikant.

Z anatómie ženského mozgu je známe, že jeho značnú časť vypĺňa centrum pre šatičky, kabelôčky a topánočky, preto nájdete na lodi aj špecializované obchody s uvedeným značkovým tovarom.


Pre ľudí postihnutých čokoládovou závislosťou (napr. mňa) je na lodi niekoľko cukrární.

Najviac loď vychádza v ústrety nám, patologickým hráčom: v lodnom kasíne nás čakalo 275 hracích automatov a 16 stolov na ruletu a poker. Američania majú zmysel pre „investovanie“, ako vidieť. 


Vďaka vyhraným dolárom som mal vlastne celú plavbu zadarmo. 

Náš obľúbený bar – jazzová americká kapela, černoch so zamatovým hlasom, japonská klavíristka + červené víno. Na lodi je 15 barov a rôznych salónikov.


Duchovne založené indivíduá trávili časť voľna v knižnici s normálnymi, papierovými knihami v ruke,
čo je v Amerike pomaly rarita.

Umelecky založené osoby s dostatkom peňazí licitovali obrazy na dražbách. Umelecky založení, ale bez peňazí, chodili na besedy s autormi obrazov (lodná geléria obsahuje cca 100 originálov (jeden krajší, ako druhý).

Osoby IT-pozitiv chodili do počítačového centra na prednášky. Viete si predstaviť na Slovensku babičku 70+, ktorá sa pýta prednášajúceho, aký formát videa je najvhodnejší na napaľovanie na DVD? Alebo ako si nechá predvádzať najnovší model kamery GoPro 4 a kladie mu zasvätené otázky, pretože doma má predošlý model ? 

Ak máte radi vedecko-filozofické debaty, na lodi iste nájdete na ne vhodné náprotivky – napr. tu vediem s morskou pannou debatu na tému: porovnanie životných podmienok abysálových živočíchov s podmienkami fauny príbrežných šelfov a ich vplyv na biodiverzitu.


Nástup ! Kotvíme. 

E.T. domů.

Pekné kotúľky.

Aj s rezervnými cvernami.

Tadiaľto prestrčíte lano.

Jedno lano udrží ťah 100 ton.

A takto vyzerá kotevná reťaz.

Kotva sa spúšťa pri kotvení na voľnom mori, ak nemá prístav dostatočnú hĺbku.
Cestujúcich potom odvezú na pevninu prepravné lode (tender ships), obvykle katamarany, s kapacitou 100-200 pasažierov.


Ak je prístav na to uspôsobený, lode kotvia pri mólach, istené 18-20 lanami.

Nórska Norweigian Star – určená skôr pre mladších dovolenkárov a deti. Rôzne didžiny a iné zábavky. Podobných lodí je v Karibiku ako maku.


Prognóza: v najbližších rokoch dorazí aj na Slovensko módna vlna dovolenkovania na lodiach (lebo sú lacné, pohodlné a poskytujú cestujúcim zážitky od výmyslu sveta: cestovateľské, umelecké, kulinárske, spoločenské…) + poriadnu dávku romantiky, exotiky, zábavy a relaxu. Rôzne Antalaye, Sharm el-Sheikhy, Hvary, Zadary, Dubaje a Rhodosy nahradia MSC Cruises, Royal Caribbean, Costa Cruises (okrem Concordie), alebo trebárs aj Celebrity. Ak ste dočítali túto reportáž pozorne až sem, budete vyzerať už na svojej prvej plavbe ako skúsený, morskými vetrami ošľahaný moreplavec, vynímajúci sa medzi dezorientovaným davom suchozemcov, ktorí boli v živote najďalej 10 metrov od brehu, zmätene pobehujúcich po palubách. Budete vopred vedieť, čo vás čaká, a tak si svoju plavbu určite lepšie vychutnáte.

A to bolo hlavným účelom zverenenia tejto reportáže.
(Foto: autor + Braňo) 

Vlado Preložník
Bývam v Nitre. Som dlhoročný splavovač riek, jazier a morí. Okrem toho sem-tam vydávam knihy.
Ďalšie príspevky

Komentáre

4 Responses to Loď (ilustrovaný sprievodca pre suchozemcov)

  • Reportáž je dokončená.
    Ak si ju pozorne prečítate, pokojne si môžete zarezervovať dovolenku na podobnej lodi – nič by vás tam už nemalo nemilo prekvapiť. Všetky lode majú totiž podobný štandard.
    Ceny sa veľmi líšia: závisia od lokality (Stredozemné a Severné more je najlacnejšie, Karibik a Polynézia najdrahšia), počtu dní (najmenej 5, ale sú aj 3-mesačné plavby okolo sveta), počtu fakultatívnych výletov po pristátí (nemusíte si však objednať žiadne), umiestnenia kajuty (aj kajuta bez okna je však OK – aj tak ste väčšinu času na hornej palube), osoby postihnuté nákupnou mániou minú viac – na lodiach i v prístavoch sú obchody s tovarom od výmyslu sveta.

  • Páni, tak na takúto si nás do Holandska nepozval! 🙂

    A na LIDL polotovarový chlieb mi nešiahajte, zrejme vinou tej chémie, čo do neho dávajú, vydrží čerstvý dlhšie než ten zamiesený od nuly…

  • V Amsterdame zakotvíme a prestúpiš z našej 15-metrovej lodičky na 400-metrovú. Môžeš si potom vybrať plavbu okolo Švédska, Fínske fjordy, Nórsko, Škótsko, Írsko, Rusko ap. Vyjde Ťa to o pár centov viac ako s nami, ale všetci Ti budeme závidieť. Veď hlavne o to pri týchto plavbách ide.

    Chleby: moja skúsenosť hovorí, že z normálne pečených chlebov vydrží najdlhšie zemiakový. Treba sa vyhýbať krájaným chlebom (majú najviac prísad). Ak si však v obchode nakrájaš sama napr. zemiakový chlieb, je to OK.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Post_bottom_background_and_button