Literárny blog Kope Vás múza?

Cestovateľský blog Cesty a rieky

Vlado Preložník

AUTOR

Vlado Preložník

La Laguna di Venezia – Benátska lagúna (III.časť)

Ak ste si nepozreli kompletnú reportáž z plavby, pozrite si najprv jej I.časť. Na jej konci nájdete link, ktorý vás sem vráti.


V tejto časti  cestopisu / plavbopisu  si povieme niečo o špecifikách plavby po Benátskej lagúne. Kľúčové slová: hĺbka vody, navigácia, príliv, odliv, vietor, brány z lagúny do mora, kotvenie.


Voda v Lagúne je plytká, niektoré časti majú charakter močiara, a tak plavebnú dráhu lodí (canale) vymedzujú drevené koly zarazené do dna. Najčastejšia je briccola – tri kmene, spojené v hornej časti obručou. Vyskytuje sa obvykle v dvoch radoch na voľnej vodnej ploche. Plávate teda medzi dvoma radmi briccol – ak by ste vybočili za ne, môžete uviaznuť na plytčine – potom vám ostáva len mobilom zavolať zásahovú loď, ktorá vás za nekresťanské peniaze vytiahne späť na plavebný kanál. Ak uviaznete v čase odlivu, máte ešte jednu možnosť: vytiahnete múdru knižočku a pozriete si, koľko hodín budete čakať na príliv, ktorý loď nadvihne. Ak je rad briccol len jeden, plávate po tej strane briccol, na ktorej sú číslované.


Zriedkavejší je rad jednotlivých navigačných kmeňov (takýto kôl sa volá meda), medy sú obyčajne osadené pozdĺž brehu.


Odbočky a križovatky označuje briccola s pridaným krátkym kolom navrchu. Je to dama. Čísla v červenom rámčeku obmedzujú rýchlosť plavby. Tu je rýchlosť obmedzená kvôli križovatke. Absolútnu prednosť na všetkých križovatkách majú veľké morské lode, trajekty, vaporettá, policajné a záchranné lode.


Často je pred vami doslova les navigačných briccol a dam, čo je najmä z diaľky dosť neprehľadné. Pomôže navigácia podľa mapy alebo pragmatické správanie: sledujete lode pred vami a oproti vám a všímate si, kam odbočujú (často je na vode množstvo plavidiel, najmä v blízkosti Benátok). 
Hĺbka plavebných kanálov kolíše od 2 (v úzkych kanáloch) do 15 metrov (pri vstupných bránach do mora).  Hĺbka 2 m je povážlivá – odliv ju môže znížiť o polovicu, čo je vlastne ponor vašej lode!

V marine dostanete pred vyplávaním knižočku s grafmi priebehu výšky hladiny vody vplyvom prílivu a odlivu na jednotlivé dni (a noci) plavby. Je to dôležitý údaj v úzkych plytkých kanáloch a tiež na kotvištiach – loď neuväzujete „natesno“ ale s min. vôľou lana 1 m, aby sa pri klesajúcej hladine „neobesila“. Za 24 hodín môžete čakať dva prílivy a dva odlivy, rozdiel hladín môže byť až do 1 metra. Tento rozdiel kolíše, ovplyvňuje ho poloha Mesiaca voči Zemi.


Za kormidlom je Edo,


Katka,


Ari,


Braňo,


Michal,


Jozef; ten skonštatoval, že riadiť loď je oveľa ľahšie ako obecný úrad.


Zvyšné dni našej cesty sme vyplnili plavbou po odľahlej, severnej časti lagúny s rozsiahlymi vodnými pláňami porastenými farebnými vresmi, s čistou vodou a kŕdľami vodných vtákov. Romantika jak sviňa – povedal by Feri. Na obrázku pekne vidno medy, oddeľujúce príbrežnú plytčinu od plavebnej dráhy.  


Cestou nás čaká rozľahlý, málo obývaný ostrov S. Erasmo, prezývaný aj „zeleninová záhrada Benátok“. Obdivovali sme na ňom olivové háje …


… i krásne kvety – toto je mučenka.


Nemenej dôležitý dôvod pristátia bol, doplniť si v letnej horúčave zásoby tekutín = piva.


Utužovať zdravie sa dá rôznymi spôsobmi: slnečným kúpeľom v meditačnej polohe … 


… alebo akčným vodným kúpeľom, v polohe ležiaceho strelca.


Po romantickej plavbe medzi tou tichou farebnou nádherou nás zdvihne plavebná komora o 30 cm vyššie na rieku Sile a po krátkej plavbe sa zrazu ocitáme v samom strede civilizácie 21. storočia – otvára sa pred nami prístav plný krásnych bielych lodí.


Lodí je tu naozaj požehnane, sú tu aj príjemné stránky civilizácie – elektrina, voda, sprchy, bazén, obchodíky, detské ihriská. A poplatky – v tejto marine sú dosť mierne – 50 ojro za noc (podľa dĺžky lode).  Delené 8 = 6,25, čo nie je tak zlé.


Porto turistico di Jesolo je len jedna z marin v tejto oblasti, hneď vedľa, bližšie k moru, sú ešte 4 prístavy, takže je z čoho vyberať.


Naozajstní „masťňáci“ majú svoje prepychové plavidlá ukotvené vo zvláštnom sektore. Lode majú oku ladiace aerodynamické tvary a sú prešpikované modernou navigačnou, riadiacou i hotelovou technikou: majú výkonný motor, radar, hĺbkomer, GPS, autopilota, reflektory na nočnú plavbu, modernú kuchyňu s umývačkou riadu, grilom, mikrovlnkou a pod., klimatizáciu, sprchu, nábytok poskytujúci pohodlie posádke, ktorú tvoria často len 4 bytosti: muž, žena, dieťa, pes.


Po 300 metroch chôdze sa ocitáme pri mori na obrovskej pláži letoviska Lido di Jesolo, známej aj mnohým Slovákom. 


Naša posádka si pobyt na suchej zemi očividne užívala.


Na druhý deň sme sa preplavili späť na naše osvedčené kotvište na ostrove Mazzorbo.


Podávala sa tu rozlúčková večera …


… pilo alko i nealko, tešilo sa domov i spomínalo na prežité.


Posledný deň plavby bol rušný: trasa viedla pozdĺž nábrežia Benátok po Canale della Giudecca, plnom náhliacich sa plavidiel. Tu treba mať naozaj oči na stopkách – lode sa na vás rútia spredu i zozadu, križujú vám dráhu a spolu s vetrom robia poriadne vlny – ale tá krása okolo za tú trochu adrenalínu stojí. Loď cez túto rozvlnenú šíravu viedol Adrián, využívajúc svoje skúsenosti z plavby po holandských kanáloch.


Benátky majú aj prístav morských lodí, do lagúny môžu vplávať cez tri široké brány medzi morom a lagúnou.


Benátky sa nám pomaly strácajú z dohľadu a po 20. km plavby sme po týždni túlania sa po tomto obdivuhodnom vodnom svete znova v našom domovskom prístave v Chioggi.


Ešte umyť loď a …


Arrivederci Italia.

FOTO: vp, Ari, Jozef, Braňo, Michal, Katka, Edo

*** 

A kam v lete 2013? Rozmýšľali sme splaviť Canal du Midi vo Francúzsku, vedie pri Stredozemnom mori uprostred očarujúcej prírody. Nakoniec sme si predsa len vybrali osvedčené Holandsko, chceme prebrázdiť nami zatiaľ nepoznanú jeho severovýchodnú časť – Frízsko, s množstvom jazier, romantickým vidiekom s malými mestečkami. Na krásnej lodi.

ADRIANUS

A čo by sme nechceli vynechať? Napríklad Naarden – opevnené stredoveké mesto obohnané vodnou priekopou, s dvomi padacími mostami, dvomi starobylými vstupnými bránami, radnicou, veterným mlynom a malebnými stredovekými domami. Vyzerá naozaj impozantne (jeho pôdorys pripomína niekdajšie hviezdicovité opevnenie Nových Zámkov). V Naardene našiel svoje útočisko J. A. Komenský, ktorého bronzová socha stojí pred bazilikou.


KLIKNITE SI a pokochajte sa. Zvláštnejšie mesto tak ľahko neuvidíte.

Vlado Preložník
Bývam v Nitre. Som dlhoročný splavovač riek, jazier a morí. Okrem toho sem-tam vydávam knihy.
Ďalšie príspevky

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Post_bottom_background_and_button