Literárny blog Kope Vás múza?

Cestovateľský blog Cesty a rieky

adhara

AUTOR

adhara

6 dôvodov, prečo nevydať knihu

(Pozmámka: Text bol dodatočne rozšírený z pôvodných 6 na 8 dôvodov. Skúsenosti totiž ukázali, že je to ešte horšie ako v predstavách! Úsmiaty)

Ak ste si prečítali všetky rady v sekcii Chcem vydať knihu a napriek tomu ste pri publikovaní Vašej knihy neuspeli, nezúfajte. Naopak, mali by ste si vydýchnuť. Ušli ste totiž nasledovným hrôzam:

  1. Koniec nádejam. Pred vydaním môžete stále dúfať, že váš román je zatiaľ neobjaveným ďalším megabestsellerom. Ak sa vám však napokon podarí vytlačiť svoj výtvor na pulty kníhkupectiev a predá sa len zopár kusov, ilúzie sú preč. Čo potom? Zvládnete takýto nezdar?
  2. Priveľký úspech. Dajme tomu, že sa Vaše dielko predsa len stane megabestsellerom. Že je to skvelé? Že ste po ničom inom netúžili? Fajn, ale čo teraz? Ak totiž raz človek napíše megabestseller, ľudia začnú dychtivo čakať na ďalší jeho megabestseller! A vy budete musieť prekonávať sami seba. Ste pripravení na takú psychickú záťaž? Na vedomie, že ak vaša ďalšia kniha nebude dobrá, sklamete milióny ľudí?
  3. Koniec vylepšovania. Keď dokončíte svoje dielo, ste s ním naozaj spokojní na 100 %? Nemáte pocit, že niečo by sa v ňom (časom) dalo napísať krajšie? Hej? Ale to už po vydaní nebudete môcť! Po vydaní sa dielo zafixuje v takom stave, v akom je a v takom sa dostane do povedomia všetkých čitateľov. Ani druhé vydanie to už tak celkom nenapraví – veľa ľudí nemá chuť čítať „tú istú knižku“ znova, darmo, že je vylepšená. Väčšinou preto, že ste ich odradili už prvým vydaním. Takže… nie je predsa len lepšie pár rôčkov počkať a vylepšovať a vylepšovať a vylepšovať…?
  4. Korekcie. Niektorí autori si myslia, že vydavateľstvo im knihu vydá v takom stave, v akom ju tam poslali, nanajvýš im poopravuje pravopis. Kdeže! Ešte ani neprestanete skákať po plafón od radosti, že si vás nejaké vydavateľstvo všimlo, a vzápätí stojíte pred zdrvujúcou skutočnosťou, že niekto iný si myslí, že vie lepšie ako vy, čo ste to vlastne chceli napísať. A vy musíte prepisovať a prepisovať a – čo je najhoršou bolesťou pre autora – niektoré dobré pasáže aj škrtať… Skutočne to chcete?
  5. Koniec slobody. Už nebudete môcť tak slobodne písať čo chcete a kedy chcete. Ak si raz ľudia okolo vás zvyknú na určitý obsahový a časový štandard vydávania vašich diel, nedovolia vám zľaviť.
  6. Marketing. Kniha sa sama nepredáva. Ak ste už vrazili veľké úsilie a prachy do jej vydania, do jej reklamy musíte vraziť pomaly ešte väčšie. Inak je to vraj celé nanič… Na propagáciu vašimi priateľmi nespoliehajte, sama som sa dala takto „nachytať“. Pred pár rokmi mi nejakí nadšení čitatelia sľúbili, že moju knihu budú posúvať všetkým svojim známym. Na nadšené ovácie známych čakám dodnes…
  7. Propagačné chyby. Trochu súvisí s bodom 6 a týka sa vás, ak ste knihu vydávali cez vydavateľstvo. Ak vám knihu vydalo vydavateľstvo a vy si práve spokojne mädlíte ruky, že o propagáciu je postaráno, musím vás schladiť. Možno je totiž postarané nie o propagáciu, ale o „propagáciu“. Vydavateľstvo nielenže môže napísať taký obsah diela, ktorý prezradí 2/3 všetkých tajomstiev a poínt, takže čitateľ už pomaly nemusí knihu ani kupovať, ale ešte aj uvedie v obsahu mylné informácie. A keď treba niekde zverejniť úryvok? Kým vy si na blogu okamžite opravujete každú čiaročku, vydavateľ pokojne vezme na vaše prezentovanie najstaršiu verziu rukopisu, ktorá sa chybami len tak hemží a všetko zaklincuje nesprávnym formátovaním daného úryvku. A čija chyba je, že viac ako polovica médií zverejní názov vášho románu v gramaticky nesprávnej podobe, to už radšej ani neriešite… Naozaj toto potrebujete?
  8. Nič sa nezlepší. Ak si od vydania knihy sľubujete zlepšenie postoju okolia k vašej tvorbe, môžete byť na veľkom omyle. Vydanie knihy nie je ani záruka toho, že si z vašej tvorby rodina prestane robiť posmešky, ani toho, že vám vydavateľstvá a iné organizácie zaoberajúce sa publikovaním padnú k nohám. Odskúšané. Zaujímavé je hlavne zistenie, že podiel ignorácií vydavateľstvami a časopismi, ktoré som oslovila potom, ako som vydala knihu, klesol oproti stavu pred vydaním o celých úžasných… nula percent. Vtip? Nie. Vitajte v realite.

Tak čo, ešte stále máte chuť ísť čo najrýchlejšie vydať knihu?

 


 

Tento článok je z kategórie

Viac podobných článkov nájdete tu.

Po viac ako siedmich rokoch prispievania dávam zbohom literárnemu blogu Enigma. Dôvodom bola zmena blogu do neprijateľnej a nefungujúcej podoby. Verní čitatelia ma stále budú môcť nájsť na mojich stránkach www.adhara.sk, kde so železnou pravidelnosťou pridávam každý týždeň (minimálne) jeden nový príspevok. Tam budem pokračovať aj v článkoch o písaní, ktoré tvorili väčšinu mojich príspevkov na Enigme. S mojou tvorbou sa dá stretnúť aj v oddelení knižných noviniek v podobe tretieho vydaného románu – Úvod do teórie chaosu.
Ďalšie príspevky

Komentáre

6 Responses to 6 dôvodov, prečo nevydať knihu

  • Krutá realita…Skutočnosť je ešte oveľa horšia, než si dokážete predstaviť. Nech sa snažíte až idete vyliezť z kože, uznania sa nedočkáte. Istý nemenovaný vydavateľ otvorené priznal že je mu jednoduchšie a výhodnejšie kúpiť práva na bestseller zahraničného autora, než riskovať „vydaj“ hoci aj  veľmi vydareného diela slovenského autora. Lebo na presýtenom trhu najlepšie sa predávajú nie tie najlepšie knihy, ale tie čo najlepšie sadnú na vkus priemerného čitateľa s priemerným IQ a zodpovedajúcou úrovňou kultúry. C’est la vie… 

  • 1. Zaplatíme komparzistov nech tú knihu vykúpia (ok, autor by sa to asi nemal dozvedieť).

    2. Ak boli prvou knihou naozaj tak nadšení, pri druhej Ti už omnoho viac odpustia (kritici možno nie ale fanúšikovia áno).

    3. Akože nie, rozšírené verzie či vydania sú bežná vec (i keď častejšie u filmov). Ak sa k tomu pôvodný čitateľ nedostane tak aspoň nový pri druhom vydaní. A ak ide najmä o vložené kapitoly či pasáže, tak tie sa dajú pre fanúšikov poskytnúť i cez Internet.

    4. To hej. Stále je možnosť vydať to svojpomocne i keď s tým bude viac roboty (ale zas to asi vyjde lacnejšie).

    5. Ak to bol taký megabestseller že si za vodou, alebo ak písanie je len hobby a nie živnosť, tak sa kľudne môžeš odmlčať. A ak po 10 rokoch dačo nové náhodou predsa vydáš, tak to asi kúpia i keby tam boli prázdne strany…

    6. To je žiaľ asi pravda. Ja osobne nemám rád reklamy ale bez nich to už dnes asi nejde 🙁 Na druhú stranu, ak sa to robí viac pre potešenie a nie komerčne, tak to až tak dôležité nie je.

  • Ale no tak, veď už tento článok samotný je odľahčením. Samozrejme, že je lepšie vydať knihu, ako ju nevydať. Ja som sa len snažila utešiť nešťastníkov, ktorým sa nedarí a nedarí a Ty mi to tu takto sabotuješ. :-)))

    Ale byť autorom megabestselleru nie je len o peniazoch, teda aspoň pre mňa by nebolo, pretože pre mňa bude písanie vždy hlavne poslaním. A keď už si tých fanušíkov naženiem, dosť by ma trápilo, ak by som ich sklamala. A či odpustia… neviem ako iní, ale ja nie. Viacerí autori ma pri prvej knihe nadchli, ale čím viac ďalších kníh som od nich čítala, tým to bolo horšie a bez ohľadu na prvotné nadšenie som sa na nich napokon vykašľala. Začínam mať pocit, že oveľa ťažšie, ako získať obdiv, je udržať si ho. O tom by vedeli rozprávať nielen starnúce herečky a modelky.

  • Adhara, tento Tvoj skvelý fejtón je ukážkou toho, ako by sa mohol človčk vyrovnávať so svojimi životnými sklamaniami, dezilúziami, i (dočasnými) pocitmi bezmocnosti. Jemná irónia a nadhľad, ktorý z neho cítiť je oným liekom na tieto životné strasti.

    Už som to tu raz napísal: časom z Teba bude úspešná a čítaná spisovateľka humoristických románov. Proti svojej vôli, samozrejme… 🙂 

  • No neviem neviem… ja som sa s nevydaním knihy nevyrovnala, mňa osobne toto ani trochu neutešilo. Z toho vyplýva, že nie je kľúčové poznať argumenty, ale stotožniť sa s nimi.

    Ohľadom mňa nikdy nikomu nevyšla nijaká predpoveď. A to som sa väčšinou ani nesnažila…

  • Chcela by som upozorniť čitateľov, že pribudol aj siedmy a ôsmy dôvod.

Napísať odpoveď pre olgaraudis Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Post_bottom_background_and_button